معرفی کشور ایتالیا برای دانشجویان - بزرگترین مرجع مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

معرفی کشور ایتالیا برای دانشجویان

نقشه ایتالیا

همانطور که در عکس فوق مشهوده ، کشور ایتالیا از لحاظ تقسیمات کشوری دارای 20 ناحیه یا منطقه است . تعداد 110 استان ، بیش از 8100 شهر در این 20 ناحیه قرار گرفته اند . جمعیت کشور ایتالیا بیش از 60 میلیون نفر است که همین امر باعث شده تا ایتالیا از لحاظ جمعیت ، یکی از پر جمعیت ترین کشورهای اروپا محسوب گردد . وبسایت عمشاد به جهت آگاهی و آشنایی هر چه بیشتر با این کشور ، توضیحاتی را هر چند اجمالی و مختصر برای شما دانشجویان محترم فراهم کرده است . این نواحی به ترتیب حروف الفبای انگلیسی عبارتند از :

 

 

Abruzzo

ناحیه Abruzzo

ناحیه Abruzzo ( ابروتسو ) تقریبا در مرکز کشور ایتالیا قرار گرفته . این ناحیه جز نواحی سرسبز و بسیار زیبای ایتالیاست . آب و هوای گرم و مرطوبی داره . شهر لاکوئیلا مرکز این ناحیه است . 4 تا استان کیتی ، لاکوئیلا ، پسکارا و تیرامو در دل این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه بیش از 1 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد . یک سوم ابروتسو از پارک ملی و مناطق حفاظت شده تشکیل شده‌ .

 

 

Basilicata

ناحیه Basilicata

ناحیه Basilicata ( بازیلیکاتا ) تقریبا در جنوب کشور ایتالیا و در همسایگی ناپل قرار گرفته . مهم ترین محصولات کشاورزی در این ناحیه ، انگور و زیتون است . شهر پوتنتسا مرکز این ناحیه است . شهر ماترا ، قدیمی ترین شهر غاری دنیاست که در این ناحیه قرار گرفته . 2 استان ماترا و پوتنتسا در این ناحیه قرار دارن . این ناحیه بیش از 600 هزار نفر جمعیت دارد . این ناحیه فقیرترین ناحیه در کشور ایتالیاست .

 

 

Calabria

ناحیه Calabria

ناحیه Calabria ( کالابریا ) تقریبا در جنوبی ترین قسمت کشور ایتالیا و در همسایگی ناحیه سیسیل قرار گرفته . کالابریا امپراتوری روم ، از مراکز مهم تمدن یونان باستان بود . فیثاغورس ، فیلسوف بزرگ و مشهور یونانی ، از اهالی کالابریا بود . شهر کاتانتسارو مرکز این ناحیه است . 5 استان کاتانتسارو ، کوزنتسا ، کروتون ، رجو دی کالابریا و ویبو والنتسیا در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه بیش از 2 میلیون نفر جمعیت دارد . زیتون ، پیاز و ترنج مهم‌ترین محصولات کشاورزی کالابریا هستن . مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری این ناحیه سواحل مدیترانه است که گردشگرای زیادی رو هر ساله به سمت خودش میکشه .

 

 

Campania

ناحیه Campania

ناحیه Campania ( کامپانیا ) یکی دیگر از ناحیه های جنوبی ایتالیاست . شهر ناپل مرکز این ناحیه است . بندر ناپل یکی از مهمترین بنادر ایتالیا و دریای مدیترانه است . به واسطه شهر ناپل که سومین شهر بزرگ ایتالیاست ، این ناحیه یکی از مهمترین نواحی ایتالیا به حساب میاد . دوران امپراتوری روم ، کامپانیا یکی از مراکز فرهنگی ایتالیا بود . سبزیجات ، فندق ، زیتون ، انگور و گوجه‌فرنگی از محصولات مهم کشاورزی این ناحیه هستند . این ناحیه بزرگترین پرورش دهنده گاومیش در ایتالیا محسوب شده که از شیر آن برای تهیه پنیر موزارلا استفاده می شود . 5 استان بنونتو ، آولینو ، ناپولی ، کسرتا و سالرنو در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه وسیع ترین و پر جمعیت ترین ناحیه جنوب ایتالیاست . ناحیه کامپانیا بیش از 6 میلیون نفر جمعیت دارد .

 

 

Emilia Romagna

ناحیه Emilia Romagna

ناحیه Emilia Romagna ( امیلیا رومانیا ) تقریبا در مرکز کشور ایتالیا قرار گرفته . این ناحیه از دو منطقه تاریخی به نام امیلیا و رومانیا تشکیل شده . شهر بولونیا مرکز این ناحیه است . دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه جهان نزدیک به هزار سال قدمت داره و باعث زیبایی دو چندان این منطقه شده . سرکه بالزامیک در مودنا و پنیر پارمیجانو (پارمیزان) در پارما و رجونل امیلیا از شهرت جهانی برخوردارند . این ناحیه بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در ایتالیاست و از جمله محصولات دیگر آن می‌توان گندم ، سیب‌زمینی ، ذرت ، گوجه‌فرنگی ، پیاز و انگور (برای تولید شراب) را نام برد . سواحل دریای آدریاتیک و شهر آجری بولونیا مهمترین مقاصد گردشگری این ناحیه هستند . 8 استان بولونیا و فرارا ، مودنا ، پارما ، رجیو امیلیا ، رمینی ، پیاچنتسا و راونا در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه تقریبا 4 و نیم میلیون نفر جمعیت داره .

 

 

Friuli Venezia Giulia

ناحیه Friuli Venezia Giulia

ناحیه Friuli Venezia Giulia ( فریولی وینتسیا جولیا ) در شمال شرقی کشور ایتالیا قرار گرفته . این بخش از جنوب با دریای آدریاتیک ، از شمال با کشور اسلوونی ، از شرق با کشور اتریش و از غرب با ناحیه ونتو هم مرزه . شهر تریسته مرکز این ناحیه است . 4 تا استان اودینه ، پوردنونه ، تریسته و گوریتسیا در دل این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه در حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Lazio

ناحیه Lazio

ناحیه Lazio‍ ( لاتسیو ) تقریبا در وسط کشور ایتالیا قرار گرفته . لاتزیو مرکز اداری و سیاسی ایتالیا می‌باشد . کسب و کار اصلی در این ناحیه بیشتر به سمت خدمات تمایل داره . شهر رم که پایتخت ایتالیاست ، مرکز این ناحیه است . بزرگترین استودیوی فیلمسازی ایتالیا به نام چینه چیتا در این ناحیه قرار گرفته‌ . 2 تا باشگاه بزرگ فوتبال ایتالیا به نامهای رم و لاتسیو در این ناحیه قرار دارن . دانشگاه تورورگاتا و ساپینسای رم این ناحیه رو به قطب علمی ایتالیا تبدیل کردن . 5 استان فروتسینونه ، ریتی ، لاتینا ، رم و ویتربو در این ناحیه قرار دارن . این ناحیه بیش از 6 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Liguria

ناحیه Liguria

ناحیه Liguria ( لیگوریا ) تقریبا در شمال غربی کشور ایتالیا قرار گرفته . شهر جنوا مرکز این ناحیه است . بندر جنوا یکی از مهمترین بنادر ایتالیا و دریای مدیترانه می‌باشد . 4 استان جنوا ، ایمپریا ، لا اسپتسیا و ساونا در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه بیش از 1 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد . روغن زیتون ، شراب ، گل و سبزیجات مهم‌ترین محصولات کشاورزی لیگوریا هستن . جنگ‌افزار ، لوازم غواصی و محصولات کشاورزی مهمترین محصولات صادراتی این ناحیه هستن . باشگاه‌های فوتبال جنوا و سمپدوریا مهمترین تیم‌های ورزشی این منطقه هستن . دانشگاه جنوا و مؤسسه فناوری ایتالیا در این ناحیه قرار دارن .

 

 

Lombardia

ناحیه Lombardia

ناحیه Lombardia ( لمباردیا ) در شمال ایتالیا جا خوش کرده . شهر میلان مرکز این ناحیه است . این منطقه از کوه های آلپ در شمال ایتالی شروع شده و به جنوب رودخانه پو ختم میشه . مهمترین محصولات کشاورزی آن شامل گندم ، ذرت ، چغندرقند ، میوه ، انگور و توت می‌باشد . میلان یکی از چهار پایتخت مد جهانه . مهمترین جاذبه‌های گردشگری لمباردی کلیساها ، کتابخانه‌ها ، موزه‌ها ، دانشگاه‌ها ، دریاچه‌ها و کوهستان آلپه . استان میلان قطب مالی و بانکداری ایتالیا و همچنین محل بازار بورس ایتالیاست . 11 استان برگامو ، برشا ، کومو ، لکو ، کریمونا ، لودی ، میلان ، مانتووا ، پاویا ، سوندریو و وارزه در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه وسیع ترین و پر جمعیت ترین ناحیه جنوب ایتالیاست . ناحیه کامپانیا بیش از 9 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Marche

ناحیه Marche

ناحیه Marche ( مرکه ) تقریبا در مرکز کشور ایتالیا قرار گرفته و به صورت خود مختار اداره میشه . شهر آنکونا مرکز این ناحیه است . کفش و تفنگ از محصولات صادراتی این منطقه به حساب میان . 5 استان آنکونا ، اسکولی پیچنو ، فرمو ، ماچراتا و پزارو و اوربینو در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه تقریبا 1 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت داره .

 

 

Molise

ناحیه Molise

ناحیه Molise ( مولیزه ) تقریبا در مرکز کشور ایتالیا قرار گرفته . این ناحیه تا قبل از سال 1963 جزئی از ناحیه ابروتسو بود . آب و هوای گرم و مرطوبی داره . شهر کامپوباسو مرکز این ناحیه است . این ناحیه از سمت شرق به دریای آدریاتیک ، از شمال به ناحیه ابروتسو ، از غرب به ناحیه لاتسیو و از جنوب به کامپانیا وصل شده . 2 استان ایسرنیا و کامپوباسو در دل این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه بیش از 300 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Piemonte

ناحیه Piemonte

ناحیه Piemonte ( پیه مونته ) در شمال غربی کشور ایتالیا و در همسایگی فرانسه قرار گرفته . مهم ترین محصولات کشاورزی در این ناحیه ، برنج انگور برای شراب ، ذرت ، میوه و شیر است . این ناحیه با بیش از 170 هزار هکتار تاکستان ، بزرگترین تولید کننده شراب در ایتالیا به حساب میاد . در این ناحیه بیشتر از 800 هزار راس گاو پرورش داده میشه . وجود کارخونه ماشین سازی فیات در این ناحیه باعث شده که به یکی از کانون های صنعتی ایتالیا تبدیل بشه . دانشگاه پلی تکنیک تورین در این ناحیه قرار داره که یکی از برترین دانشگاه های مهندسی در دنیا به حساب میاد . شهر تورین مرکز این ناحیه است . 8 استان آلساندریا ، آسته ، بیه‌ لا ، کونیو ، نووارا ، تورین ، وربانو کوزیو اوسولا و ورسلی در این ناحیه قرار دارن . این ناحیه بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Puglia

ناحیه Puglia

ناحیه Puglia ( پولیا ) در جنوب شرقی ایتالیا که از سمت شرق با دریای آدریاتیک ، از جنوب شرقی با دریای یونان ، از جنوب با خلیج تارانتو ، از شمال با مولیسه ، از غرب با کامپانیا و از جنوب غربی با باسیلیکاتا هم‌ مرزه . پولیا بزرگترین تولید کننده زیتون ، گوجه فرنگی و صدف خوراکی در ایتالیاست . شهر باری مرکز این ناحیه است . بندر باری و تارانتو از مهم‌ترین بنادر ایتالیا و دریای مدیترانه هستن . مهم‌ترین پایگاه نیروی دریایی ارتش ایتالیا در تارانتو مستقره . 6 استان باری ، فوجا ، بارلتا آندریا ترانی ، بریندیزی ، لچه و تارانتو در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه بیش از 4 میلیون نفر جمعیت دارد .

 

 

Sardegna

ناحیه Sardegna

ناحیه Sardegna ( سردنیا ) به صورت جزیره ای در دریای مدیترانه قرار گرفته . این جزیره همراه با جزایر کوچک اطراف ناحیه ساردنیا را تشکیل می‌ده . سردنیا بعد از جزیره سیچیلیا یا همون سیسیل خودمون ، بزرگترین جزیره مدیترانه به حساب میاد . شهر کالیاری مرکز این ناحیه است . دامداری و کشاورزی از مشاغل عمده هستند و پرورش زیتون ، انگور و تنباکو رایج است . صنایع مهم دیگر ساردنیا ، ماهی‌گیری و استخراج معدن سرب، روی ، مس و نمک است . 8 استان کالیاری ، نوئورو ، ساساری ، کربنیا اگلیسیاز ، مدیو کمپیدانو ، اریستانو ، البیا تمپیو ، سالرنو در این ناحیه قرار گرفتن . ناحیه سردنیا بیش از 1 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Sicilia

ناحیه Sicilia

ناحیه Sicilia ( سیچیلیا یا سیسیل ) در جنوبی ترین قسمت کشور ایتالیا قرار گرفته . این ناحیه بزرگترین جزیره در دریای مدیترانه است که به صورت خودمختار اداره میشه . معروف‌ترین شناسه جغرافیایی سیسیل کوه اتنا است که بلندترین آتشفشان فعال در اروپا است . شهر پالرمو مرکز این ناحیه است . مافیا سازمانی است که علیه نظام حکومتی ، موجودیت خود را اعلام نموده‌ و علی‌رغم سرمایه‌گذاریهای متعدد در زمینه‌های مختلف هنوز جزیره سیسیل به دلیل اعمال قدرت مافیا ، رشوه‌خواری و کاغذبازی ، به توسعه و موفقیت نسبی دست نیافته‌ . محصولات کشاورزی این منطقه عبارت‌اند از گندم ، حبوبات و در سواحل سیسیل به روش فن آبرسانی موفق به تولید و توسعه محصولاتی مانند لیمو ، زیتون ، شراب ، بادام و پنبه شدن . 9 استان آگریجنتو ، کالتانیستا ، کاتانیا ، انا ، مسینا ، پالرمو ، راگوسا ، سیراکوز و تراپانی در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه تقریبا 5 میلیون نفر جمعیت داره .

 

 

Trentino

ناحیه Trento

ناحیه Trentino‍ ( ترنتینو ) در شمالی ترین قسمت کشور ایتالیا قرار گرفته . این بخش به صورت خودمختار اداره میشه . زبان‌های اصلی این ناحیه به ترتیب ایتالیایی ، آلمانی و لاتین هستن . شهر ترنتو مرکز این ناحیه است . 2 تا استان ترنتو و الدو ادیجه در دل این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه در حدود 1 میلیون نفر جمعیت دارد .

 

 

Toscana

ناحیه Toscana

ناحیه Toscana ( توسکانا ) تقریبا در وسط کشور ایتالیا قرار گرفته . توسکانی بیشتر به عنوان ناحیه‌ای فرهنگی محسوب می‌شه و شهرهایی مانند فلورانس ، سیه نا و پیزا با میراث فرهنگی غنی خود سالانه میلیون‌ها نفر را به خود جذب میکنن . شهر فلورانس مرکز این ناحیه است . فلورانس به همراه میلان و رم یکی از سه پایتخت مد ایتالیاست . مهم‌ترین تیم ورزشی این ناحیه ، باشگاه فیورنتینا می‌باشد . مونته دی پاسکی دی سیه نا قدیمی‌ترین بانک فعال جهان و سومین بانک بزرگ در کشور ایتالیاست که در این منطقه قرار گرفته . همچنین دانشگاه فلورانس که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه های ایتالیاست در این ناحیه قرار داره . 10 استان آرزو ، فلورانس ، گروستو ، لیورنو ، لوکا ، ماسا و کارارا ، پیزا ، پیستویا ، پراتو و سینا در این ناحیه قرار دارن . این ناحیه بیش از 3 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد .

 

 

Umbria

ناحیه Umbria

ناحیه Umbria ( اومبریا ) یکی از کوچکترین مناطق در مرکز کشور ایتالیاست . شهر پروجا مرکز این ناحیه است . دانشگاه پروجا با بیش از 28 هزار دانشجو ، موقعیت ممتاز علمی داره . آبشار کاسکاتا دل مارمور و دریاچه تراسیمنو از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی اومبریا هستن . 2 استان ترانی و پروجا در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه بیش از 900 هزار نفر جمعیت دارد . تنباکو ، روغن زیتون و انگور برای شراب‌گیری از مهم‌ترین محصولات این ناحیه هستند . همچنین 45 درصد قارچ دنبلان سیاه ایتالیا را این ناحیه تولید می‌کند . باشگاه‌ فوتبال پروجا مهمترین تیم‌ ورزشی این منطقه ست .

 

 

Valle d’Aosta

ناحیه Valle d'Aosta

ناحیه Valle d’Aosta ( وله دائوستا ) در شمال غربی ایتالیا جا خوش کرده و به صورت خودمختار اداره میشه . این منطقه کوهستانیه و آب و هوای سردی داره . از غرب با فرانسه و از شمال با سوئیس همسایه ست . شهر ائوستا مرکز این ناحیه است . جالبه بدونین که هیچ استانی در این منطقه وجود نداره . ناحیه وله دائوستا بیش از 120 هزار نفر جمعیت داره که از اون به عنوان کم جمعیت ترین و کوچک ترین ناحیه در ایتالیا یاد میشه .

 

 

Veneto

ناحیه Veneto

ناحیه Veneto ( ونتو ) در شمال شرقی کشور ایتالیا قرار گرفته . امروز این ناحیه یکی از ثروتمندترین و صنعتی ترین استان های ایتالیاست . ونیز، پادوا و ورونا سالیانه میلیون‌ها گردشگر را به سمت خود جذب می‌کنن . شهر ونیز مرکز این ناحیه است . مهمترین محصولات کشاورزی آن شامل ذرت ، نخود فرنگی ، سبزیجات ، چغندرقند ، تنباکو و شاهدانه ست . ماسک‌های سنتی ونیزی ، ظروف و اشیای شیشه ای مورانو و تورهای سنتی بورانو از شهرتی جهانی برخورداره . دانشگاه کافوسکاری ونیز از مهمترین دانشگاه‌های ایتالیا ، در این ناحیه قرار داره . 7 استان بلونو ، پادووا ، روویگو ، ترویزو ، ونیز ، ورونا و ویچنتسا در این ناحیه قرار گرفتن . این ناحیه تقریبا 4 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت داره .